Zuid Frankrijk_1

Frankrijk 2013

Rondreis zuidelijk deel

25 april – 30 mei

Dag 1 donderdag 25 april: Vertrokken om 14u30 in een stralende zon. Bedoeling is de heenrit in een 4-tal dagen af te leggen. De camper is nu in een veel betere staat dan vorig jaar (volledig onderhoud en vooraan 2 nieuwe banden). Km stand vertrek: 50.164.

Beslissen om langs de E 411 naar Frankrijk te rijden. Planning: rijden tot in de omgeving van Preny en daar in de buurt te overnachten. We overnachten op een boerderij “Ferme de la Souleuvre” (France Passion blz. 349). Zoals steeds geen adres wel coördinaten (in onze Gps kunnen we deze echter niet instellen). Gelukkig waren er borden die ons de weg wezen. Ter plaatse meld men ons dat hun boerderij geen echt adres heeft. Men kan er brood – vlees – confituur en fruitsap verkrijgen. We hebben hiervan een kleine voorraad ingeslagen. Na aankomst kleine wandeling gemaakt. Het weer was hiervoor ideaal.

Dag 2 vrijdag 26 april:  Na een heerlijke nacht (rustig) zetten we onze reis omstreeks 08u30 verder. We stoppen in Goncourt Rue Moulin op de D74 (Haute Marne) om water in te nemen op een camperplaats. Er zijn een 20-tal plaatsen voorzien om te overnachten langs de Maas (2 euro voor overnachting – lozing en innemen van water). Prachtige plaats.

Omstreeks 11u30 stoppen we in Langres voor een kort bezoek aan deze stad en om te eten. Langres is één van de 50 mooiste steden van Frankrijk met 12 vesting torens, 7 poorten en 3,5 km vestingmuren. Met zijn hoge omwalling, indrukwekkende vesting torens en vele kerktorens verrijst Langres als een trots fort aan de poorten van de Champagne en de Bourgogne. Het weer is volledig omgeslagen het regent hevig. Aangezien we voorzien om deze streek nog te bezoeken beslissen we om verder te reizen. We rijden voor de overnachting via Beaume tot in in het  Domaine Dury  27 Rue du Château 21190 Merceuil.

Dag 3 zaterdag 27 april: Regen – regen en nog eens regen. We rijden verder zonder veel te stoppen tot in Cruis. Overnachten bij “Horizon Terroir” (France Passion blz. 69). Onderweg hebben wij alles gekregen wat het weer in haar heeft, regen – mist – sneeuw – temperatuur rond de 0 graden. Afgelegde afstand: +/- 414 km.

Regen afgewisseld met sneeuw

terug naar boven

Dag 4 zondag 28 april: We doen een middagstop in Entrevaux. Het is een middeleeuws stadje. Martine verkent dit stadje.Inlichtingen genomen om met de trein te rijden naar Digne les Bains ( prijs: H/T voor 2 personen 58 euro). Niet gedaan. Rijden verder naar Nice en overnachten in de camping “Les Pinédes” La Colle-sur-Loup Route du Pont du Pierre (16,40 euro). Tijdens de nacht krijgen we nog een degelijk onweer te verwerken met alles er op en er aan.

Dag 5 maandag 29 april: Vertrekken in de gietende regen. Eerst naar Grasse om het parfum museum te bezoeken. Vinden geen plaats om de camper te parkeren. Verder langs Cannes. Tegen de middag klaart het weer op. Via Saint Tropez en Saint Maxime naar Hyéres. Overnachten op het Domaine Bouisse-Maateri (France Passion blz. 450) Verkoop van wijn en landelijke producten (3l wijn en ingelegde aubergines gekocht).  Tegen de avond begint het opnieuw te regenen.

Dag 6 – 7 en 8: Niettegenstaande de regen hebben we toch goed geslapen. We rijden verder naar Fortcalquir langs Toulon. In Toulon rijden we voor de 1ste keer  met onze nieuwe fiets. In Fortcalquir camping Les Louzons zouden we een tijdje verblijven om te onthaasten. Echter de 3de dag viel het weer opnieuw tegen en trekken we verder.

Dag 9 vrijdag 3 mei: Bij vertrek is 11 graden en op de middag 21 graden. Vertrekken richting Carpentras. Rijden langs de Georges de la Nesque naar Orange. Stoppen onderweg in Monieux. Betreft hier een klein dorpje met een mooi middeleeuws kerkje. Mooi zonnig weer. In Orange bezoeken we het Théatre Antique en een oude kathedraal. Rijden verder naar Nîmes. Stoppen nog even in Pozilhac, een ommuurd kasteel. In Nîmes overnachten we in een domein gelegen Route d’Andouze nr. 33-58. (8 euro/nacht – 2 euro elektriciteit en 2 euro water/vidange). Totaal afgelegde kilometers: 217.

Dag 10 zaterdag 4 mei: Na een zeer rustige nacht rijden we naar Nîmes om de stad te bezoeken. Toen we in Nîmes toekwamen hadden we eerst problemen voor een parkeerplaats. Die zondag was het feest van de Romeinen. Dus geen mogelijkheid tot bezoek aan het theater. Wij zagen wel een mooie optocht. Bezochten eveneens de Jardin de la Fontaine met de tempel van Diane en Tour Magne (3 e).  Na het bezoek aan Nîmes rijden we verder tot in Arles. Overnachten op het domein Mas de Rey (France Passion blz. 101). Aankoop van wijn – confit de canard –gedroogde tomaten – rijst en honing van camarque.

terug naar boven

Dag 11 zondag 5 mei: Er was een verjaardagsfeestje op het domein maar daar hebben we weinig last van gehad. Vertrek naar Arles. In deze stad bezoeken we de aréna – een oud antiek theater – ondergrondse gewelven onder het forum – klooster St-Trophine met kerk en het stadhuis.  We eten in het café van Gogh paëlla. Overnachten in Port St Louis (6,20 euro voor 24 uur met water en lozing).

Dag 12 maandag 6 mei:  s’ Morgens met de fiets naar de haven. We rijden verder naar Domaine de la Palissade. Om dit te bereiken moeten we of wel rondrijden of wel met de overzet over de Grote Rhône (5 euro) met de bac de Barcarin. Nemen natuurlijk de overzet. Domaine de Palissade is een prachtig natuurgebied. Overnachten op het strand “Plage de Piémanson”. Er staan daar honderden caravans en camper/mobilhomes. Zowel recentere als oude. Voorste gedeelte is gewone standplaats, wat verder naturisten. Hoewel er veel staan is er nergens vuil te bespeuren.

Dag 13 dinsdag 7 mei: Trekken verder. Stoppen bij het uitzichtpunt “Salin-de Giraud”. We doen een fietstocht langs de zeedijk tot aan de vuurtoren “La Gacholle”. Daarna bezoeken wij het dorpje “St-Maries-de-la-mer”. We overnachten op de plaatselijke camping municipale.

Dag 14 – 15 – 16:  8 – 9 – 10 mei: We bezoeken Aiges-Mortes. Mooi ommuurd stadje (bezoeken de Tour Constande met de omwalling – Kerk N.D. des sablons – place Louis – Kapel van de witte penitenten en deze van de grauwe penitenten. Overnachten in de camping “Fleur de Camarque” in Laurent d’Aigouse.

Dag 17 – 18 : 11 – 12 mei: Bezoek aan Montpellier en rijden daarna verder naar Palavas. Overnachten op de Air de camping Villeneuve-les-Maquelone. Fietstocht naar Maquelone en een wandeling naar de kust.

Dag 19 – 20 – 21 : 13 – 14 – 15 mei: Trekken verder naar Cape d’Agde. 1ste en 24de dag prachtig weer, echter de 3de dag regen en nog eens regen. Besluiten dan ook verder te rijden naar Narbone en overnachten daar.

terug naar boven

Dag 22 donderdag 16 mei: Reizen verder en bezoeken de Abdij des Fontfroide (is een echte aanrader). Bezoek enkel met gids (Nederlander). rijden verder langs Peyrac-la-mer naar de Forteresse de salses die wij bezoeken (Franstalige gids doch zeer goed). Overnachten in Salses le Chateau op het Domaine du Maridet (zeer lekkere rode wijn geproefd en dus ook …).

Dag 23 vrijdag 17 mei: Naar Elne: bezoek aan St Cathédrale  en klooster. Daarna naar Colliane: bezoek aan het Château Royal (4 euro/man) – en de Eglise ND des Anges. Overnachten op de plaatselijke Air de camping.

Dag 24 zaterdag 18 mei: Langs Banyuls-s-mer – Figueres naar Besalié waar wij het dorp bezoeken. Slecht weer (regen) en we besluiten naar Barcelona te rijden. In Barcelona zouden enkele kamperplaatsen zijn. Eentje gevonden, doch het is gelegen in een buurt die te mijden is (afgeraden door de plaatselijke politie). Zeer verwaarloosd – lag naast en bouwwerf en er waren zowel vrachtwagens als mobilhomes kriskras door elkaar geparkeerd.  De plaatselijke bewaker wees ons door naar de camping El Masnou juist buiten Barcelona gelegen.

Dag 25 – 26: 19 – 20 mei: Op een 300-tal meters kon men om de 15 min een trein nemen naar Barcellona (4,80 euro/man H/T). stappen af in de Placa de Catalunya. Besluiten de stad met een citybus te bezoeken.

Dag 27 dinsdag 21 mei: Opnieuw regen. Rijden terug richting Frankrijk. Via Vic – Ripoll – Col d’Ares (grens 1380 m hoog) – Sint Jean de los Abadesses (bezoek) naar Prats-de-Mollo la Preste. Bezoeken de kerk die geïntegreerd is in de omwalling. Overnachten op de Air municipale Amelie les Bains  in Palalda.

Dag 28 woensdag 22 mei: Bezoek aan het klooster in Arles-sur Tech. Langs Céret – Thuin tot in Lhupia waar wij de plaatselijke Romaanse kerk bezoeken. Daarna verder naar Ille-sur-Tet. Bezoek aan Les Orgues. Wij overnachten in Millas Domaine Carle Courty (France Passion).

Dag 29 – 30 – 31: 23 – 24 – 25 mei: Bezoeken het klooster Farça Réal. Prachtig uitzicht. Overnachten in Aniane camping La source de Saint Pierre (naturistencamping).

Dag 32 zondag 26 mei: Reizen verder richting Millau. Bezoeken een middeleeuws stadje La Couvertoirade. We overnachten in Sevérac-le-château” La ferme de la Calsade” (France Passion).

Dag 33 maandag 27 mei: Rijden richting Pradeele. Overnachten bij Salaisons de Pradelles (aanrader). Onderweg bezoeken wij De Gorges du Tarn (gewoon weg magnifiek – prachtige natuur). Eerst boven en daarna door de vallei richting Mende.

Dag 34 dinsdag 28 mei: Stilaan rijden we richting België. Bezoeken de kerk van Cersot. Overnachten in Rully Domaine Michel Buday. Er is daar fiets mogelijkheden langs het kanaal.

Dag 35 woensdag 29 mei: Rijden verder. In Niuts-St-Gorges Domaine Amboisie.

Dag 36  donderdag 30 mei: In de namiddag aankomst thuis. In totaal ongeveer 4.500 km afgelegd. Op de heenreis hadden we heel slecht weer (regen – mist – sneeuw – koud). In het zuiden was het weer redelijk tot goed, gemiddeld 22 graden. Er was echter al de tijd mistral. Wij hebben een prachtige rondreis gehad. Misschien iets te veel afstand afgelegd. Het zuiden gaan we zeker opnieuw bezoeken.